FacebookTwitter

Heta Ämnen:

  • Gilla Noterat.nu:

    5 tips: Så förbättrar du din digitala marknadsföringsstrategi

    Datum 2016.05.10
    Digitala marknadsföringsstrategier

    Gilla Noterat.nu på Facebook:

    Det är inte alltid lätt att navigera i den digitala djungeln, att veta var man ska fokusera sina insatser och kanske framförallt – avsätta den tid som krävs för att göra det bra. Den här guiden syftar till att hjälpa dig att effektivisera din digitala marknadsföringsstrategi och fokusera ditt arbete.

    Många av de regler som bör följas när du planerar din digitala marknadsföringsstrategi känns igen från traditionell marknadsföring – den stora skillnaden är plattformen du använder för att genomföra arbetet. I den digitala världen finns det nästintill oändligt många kanaler och det kan lätt kännas rörigt. Vi har tidigare skrivit om digitala trender 2016, i denna guide fokuserar vi på hur du kan använda digitala kanaler för att marknadsföra ditt företag.

    Digital marknadsföringsstrategi

    1. Identifiera din målgrupp
    Den här punkten, om någon, känns igen för alla som arbetat med traditionell marknadsföring. Först och främst måste du identifiera din målgrupp, vilka är dom? Vad är deras intressen? Vad är troligt att de söker efter online?

    Det är oerhört viktigt att du tar denna punkt på allvar och noggrant undersöker detta. Vilka din målgrupp är kommer att ligga till grund för allt övrigt arbete, och du vill inte att det ska vara förgäves.

    2. Var befinner sig dina potentiella kunder?
    Ett vanligt misstag många göra när de ska sätta tänderna i sin digitala närvaro är att de skapar 10 olika sociala mediekonton och pumpar ut innehåll i alla dessa kanaler. De första 3 dagarna… Orken dör snabbt, speciellt om responsen är sval.

    Vårt tips är istället att fokusera din insats.
    Arbetar du med en visuellt stark produkt eller varumärke? Undersök Instagram och Pinterest.
    Jobbar du som publicist? Vänd dig till Facebook, Twitter och LinkedIn.

    3. Värna om lojala kunder
    Misstag nummer två är att tänka kvantitet, kvantitet, kvantitet. Tänk istället kvalitét.
    Många följare är naturligtvis värdefullt, men lojala, återkommande, kunder är oslagbart. I längden kommer denna strategi också att leda till fler följare.

    Om du lyckas bygga en relation till dina lojala kunder så kommer de att rekommendera dig, dela ditt material i sociala medier och förvandlas till dina bästa ambassadörer. Se till att svara om någon nämner dig eller ditt företag i sociala medier, och var snabb på att bemöta offentlig kritik.

    Missa inte!
    Vi tipsar om de populäraste typsnitten på webben och skriver om trender inom webbdesign 2016.

    4. Skapa kvalitativt innehåll
    Den här punkten är relaterad till punkt 2 och att fokusera sin insats. Återigen – många verkar tro att man alltid måste jobba i 180, bara för att man arbetar digitalt, och pumpar ut värdelöst innehåll på sin hemsida, blogg och i sociala medier. Som så ofta när man har bråttom blir resultatet slarvigt och kundnyttan/intresset svalt.

    Kunder gillar intressant innehåll, sökmotorer gillar hög kvalité och de sociala mediernas svarta hål sväljer innehåll som inte engagerar, utan att tugga.

    5. Analysera resultatet
    Förmodligen den här listans näst viktigaste punkt, enbart slagen av punkt 1. Analysera din digitala marknadsföringsstrategi. Löpande. En av de största fördelarna med att arbeta med digital marknadsföring är tillgången till data – du kan med hjälp av verktyg så som Google Analytics relativt enkelt se t.ex. vilket innehåll som är populärt, vad som leder till en konvertering, vilka kanaler som driver trafik och hur länge folk stannar på din hemsida. Många sociala nätverk har liknande analysverktyg.

    Gilla Noterat.nu på Facebook:


    FacebookTwitter
    Av Richard Gustaf
    richard@noterat.nu

    Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

    Donera
    Ämnen:
    Google information

    Hur du tar reda på vad Google vet om dig och, om du vill, raderar informationen


    AdBlock Plus

    AdBlock plus har nu 100 miljoner aktiva användare


    Top