FacebookTwitter

Heta Ämnen:

Gilla Noterat.nu:

Content marketing: 9 tips som leder till ökad konvertering

Datum 2016.05.11
Content marketing

Gilla Noterat.nu på Facebook:

Content marketing har de senaste åren varit ordet på allas läppar. Men hur ska du egentligen tänka när du skapar innehåll? Vi har listat 9 tips som du kan använda för att förbättra din content marketing.

När vi skrev om digitala trender 2016 var content marketing, eller innehållsmarknadsföring, en självklar punkt. Marknadsföringsmetoden har visserligen varit en trend under ett par år nu men vi ser ingen anledning till att konceptet ska dö ut. De finns nämligen så många fördelar med content marketing – tillvägagångssättet ger dig möjligheten att kommunicera med dina kunder och sökmotorerna älskar bra innehåll, något som leder till mer trafik och ökad konvertering både på kort och lång sikt.

Content Marketing tips

1. Kvalitativt innehåll
Först och främst – för att content marketing ska fungera som både en kortsiktig- och långsiktig marknadsföringsinsats så måste du fokusera på att skapa kvalitativt innehåll. Google älskar sidor med hög kvalité och rensar bort sidor med låg standard. Detta borde vara en självklarhet för alla då innehållet du publicerar representerar ditt varumärke.

2. Var unik och repetera dig inte
Ingen gillar folk som tjatar och det är en myt du måste upprepa samma sak 1 miljon gånger för att Google ska lyfta din sida i sin ranking. Var unik och stå ut. Uppdatera när du har något nytt att komma med, även om de leder till en lägre aktivitet.

3. Hitta en mix av bildande- och säljande innehåll
Få gillar att läsa ren reklam, det är inte heller speciellt många som orkar läsa akademiska texter – trots detta är båda dessa inslag viktiga. Försök hitta en mix där kunden både lär sig något, blir underhållen och sugen på att köpa din produkt- eller tjänst.

4. Ta reda på vad just dina kunder är intresserade av
Den här punkten känns igen från vår guide om digitala marknadsföringsstrategier. Det hela handlar om att identifiera sin målgrupp och skapa innehåll som engagerar just dom.

– Det kan underlätta att titta på vad dina konkurrenter postar och vilket innehåll som möts av bra respons från din kundgrupp.

– Undersök mängden av sökningar på relevanta sökord för din bransch och skriv inlägg som matchar de mest populära sökningarna. Google har ett bra verktyg för detta som heter Keyword Planner.

– Fråga dina kunder vad de är intresserade av att läsa om. Ibland behöver de inte vara svårare än så, lägg upp en omröstning företagets Facebooksida och få feedback direkt från din målgrupp.

5. Variera typen av innehåll
Oavsett om dina texter är unika och innehållet är fantastiskt kan det ibland uppfattas som tjatigt om du inte varierar typen av innehåll. Nedan är förslag på 5 olika typer av innehåll.

Grafik – Presentera relevant data på en grafiskt tilltalande sätt för att visa kunderna hur de kan dra nytta av din tjänst eller produkt.

Videos – Med dagens teknik behöver videoinnehåll inte kosta skjortan men tänk på att filma i bra ljus.

Fallstudier – Berätta för dina potentiella kunder hur din tjänst- eller produkt har hjälpt andra. Detta bygger förtroende och en ökad förståelse för hur din tjänst fungerar.

Blogginlägg – I en blogg kan du vara mer personlig och skriva texter som inte behöver vara fullt så allvarliga. Lyckas du skapa ett bra, varierande innehåll, och trivsamma texter så kommer du att få trogna läsare.

Pressreleaser – Publicera större nyheter i form av pressreleaser, det ser proffsigt ut och du får chansen att skryta lite.

6. Undersök din marknad, identifiera problem och lös dom med ditt innehåll
Om ditt innehåll kan lösa vanligt förekommande problem bland dina kunder så vinner du stort förtroende och positionerar dig som en ledande expert i ditt segment.

7. Producera olika typer av innehåll för olika kanaler
Många pumpar ut samma typ av innehåll på t.ex. LinkedIn som de gör på Facebook. Det behöver naturligtvis inte vara fel. Men oftast är din skiljer sig beteendet från din målgrupp i olika sociala kanaler, därför bör även du ha det i åtanke när du publicerar ditt innehåll. En rolig video får förmodligen ett bättre mottagande på Facebook, medan en fallstudie lyckas bättre på LinkedIn.

8. Uppmana till två-vägs-kommunikation
Uppmana dina följare att dela och kommentera ditt innehåll och använd dig av olika typer omröstningar för att engagera dina läsare.

9. Analysera resultatet
Oavsett vilken slags marknadsföring du ägnar dig åt är det otroligt viktigt att analysera resultatet, helt enkelt för att veta vad din insats är värd. Genom att analysera din content marketing får du en ökad förståelse för vad som fungerar och engagerar, något du naturligtvis ska ha i åtanke nästa gång du publicerar innehåll.

Gilla Noterat.nu på Facebook:


FacebookTwitter
Av Richard Gustaf
richard@noterat.nu

Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

Donera
Email marknadsföring

Email är alltjämt en kraftfull kanal – sociala medier tappar och appar ökar


webb design trender inom e-handel

4 webbdesign trender inom e-handel 2016


Top