FacebookTwitter

Heta Ämnen:

  • Gilla Noterat.nu:

    Digital marknadsföring: 5 saker du bör undvika för att inte slösa bort dina pengar

    Datum 2016.05.18
    Digital Marknadsföring

    Gilla Noterat.nu på Facebook:

    De senaste året har en allt större del av många företags marknadsföringsbudget flyttats online. Vilket såklart är helt rätt. Dock finns det många fallgropar inom digital marknadsföring – vi har listat 6 saker som du bör undvika.

    Det är inte alltid lätt att veta var man ska spendera sina slantar och digital marknadsföring kan ibland vara en riktigt djungel. I denna guide kommer vi att attackera dilemmat från ett annat håll, och tipsa dig om vad du inte ska göra.

    När du investerar i digital marknadsföring ska du undvika att…

    1. Spendera alla dina pengar på sociala medier
    Många som investerar i digital marknadsföring verkar tro att så fort du får många följare på sociala medier så kommer också kunderna – eller läsarna – per automatik. Detta stämmer knappast. Åtminstone inte längre.

    Såväl Twitter och Instagram går idag extremt fort, det du postar kommer att vara ”uppätet” av flödet på nolltid och även om du har många följare så är det bara ett fåtal som faktiskt kommer att se vad du har delat. Det krävs att du är väldigt aktiv i dessa kanaler för att du ska nå ett bra resultat.
    Vad det gäller Facebook så har nätverket de senaste åren ändrat vad som visas i användarnas flöde. Vad som tidigare, i princip, var en tidslinje är numera en avancerad algoritm som rankar innehåll utifrån över 10 000 olika faktor. Två av de viktigaste anses vara: användarens historiska interaktion med din sida och den övergripande interaktionen bland användare som sett ett specifikt inlägg.

    För att sammanfatta det hela: antalet följare är inte nyckeln till framgång. En rad andra faktorer spelar in. Om du inte är säker på att du kan tillmötesgå alla dessa faktorer så gör du klokast i att inte lägga alla dina ägg i den sociala medie-korgen.

    2. Ge upp för snabbt
    Många av kanaler för digital marknadsföring kräver uthållighet. Tyvärr har många har en tendens att ge upp om resultatet inte kommer omgående, vilket leder till att du har spenderat pengar som du aldrig kommer att få någon avkastning på. Planera långsiktigt och ha tålamod – om du har en produkt eller tjänst som marknaden är intresserad av så kommer resultaten att komma.

    3. Inte förstå din målgrupp
    Vi har tidigare skrivit en hel guide i ämnet: ta reda på vilka dina kunder är och var dom håller hus.

    Låt oss ge dig ett konkret exempel: Facebook må vara världens största sociala nätverk, men om dina kunder är mellan 18-24 år så är chansen, i dagsläget, större att de hänger på Snapchat och YouTube. För att få bästa tänkbara avkastning på din investering så ska du naturligtvis då också lägga din marknadsföringsbudget där.

    4. Lägga alla pengar på en kampanj
    På samma sätt som du inte ska satsa hela din budget på sociala medier så bör du inte satsa alla dina pengar på en kampanj.

    När det kommer till marknadsföring, såväl on- som offline, så finns det inget facit. Visst du kan läsa på, du kan lära från tidigare erfarenhet och du kan beräkna sannolikheten för en viss kampanj att lyckas – men i slutändan är det för många faktorer som spelar in. Därför är det dumdristigt att satsa allt på en häst. Spridd din insats.

    5. Inte följa upp och analysera resultatet
    Punkt fem är i allra högsta grad relaterad till punkt tre och fyra, en av de största fördelarna med digital marknadsföring är att: ALLT är mätbart. Se till att utnyttja detta faktum. Efter att du har spridit ut din budget i olika kanaler och skapat flera kampanjer måste du följa upp och analysera resultatet.

    Kommer de flesta av dina kunder från Google, Sociala Medier, e-mail utskick? Går de igång på videos, grafer, blogginlägg eller kanske en podcast? Osv, osv.

    Har du några fler tips? Dela gärna med dig av dina tankar i vårt kommentarsfält!
    Vill du ta del av fler guider likt denna? Signa upp för vårt nyhetsbrev!

    Gilla Noterat.nu på Facebook:


    FacebookTwitter
    Av Richard Gustaf
    richard@noterat.nu

    Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

    Donera
    sociala medier

    Vilka sociala kanaler ska jag satsa på? 5 tips som hjälper dig att ta reda på svaret


    Sökmotoroptimering

    3 tips: Förbered din SEO-strategi för röstsökningar


    Top