FacebookTwitter

Heta Ämnen:

  • Gilla Noterat.nu:

    Vilka sociala kanaler ska jag satsa på? 5 tips som hjälper dig att ta reda på svaret

    Datum 2016.05.13
    sociala medier

    Gilla Noterat.nu på Facebook:

    Ibland kan det vara svårt att veta var man ska fokusera sin insats på nätet. Idag finns det extremt många olika sociala kanaler, och det tillkommer nya hela tiden. Vi har skrivit ihop en guide med 5 tips på hur du kan gå tillväga för att ta reda på var dina kunder, eller läsare, befinner sig.

    Vi berörde ämnet redan när vi skrev om content marketing tips som leder till ökad konvertering, och det hela är egentligen ganska simpelt: du ska vara aktiv där dina kunder är aktiva. Men hur tar vi egentligen reda på vilka sociala medier som de använder sig av? Vi hjälper dig att hitta svaret.

    Tips för att ta reda på vilka sociala kanaler du ska satsa på

    1. Fundera på vilka dina kunder är och ta reda på vad dom är
    Först och främst måste du reda ut vilka dina kunder är – medelålders kvinnor? unga män? pensionärer? Osv… Kanske har du rentav flera kundgrupper.

    När du vet vilken målgrupp du bör nå är det dags att undersöka olika sociala kanaler – var befinner sig dessa människor?

    Unga människor tenderar att spendera sin tid på nätverk med visuellt och rörligt innehåll så som Instagram, Snapchat och YouTube medan äldre personer hellre vänder sig till Facebook, Twitter eller LinkedIn. Se grafen nedan för att få en bra överblick av de största sociala nätverken:


    Källa: Business Insider

    2. Utnyttja befintliga kunder och följare
    Allt för många är nästintill rädda för att fråga befintliga kunder och följare om hjälp. Var inte en av dom. Använd de som redan har visat ett intresse för ditt företag eller blogg och stäl frågor. Google har ett bra gratis verktyg för den som vill skapa frågeformulär kallat Google Forms – använd det och gör din egna lilla marknadsundersökning!

    3. Använd befintlig data
    Även om du kanske inte har jättemånga följare ännu så har du förmodligen någon typ av befintlig delnings data. Gå igenom dina sidor samt blogg-inlägg och se hur de har delats. Är det framförallt på t.ex. Facebook som dina befintliga följare och kunder har delat ditt material, ja då är chansen stor att fler av dina potentiella kunder befinner sig just där.

    Det finns en bra sida för de som vill ta reda på detta som heter Buzzsumo (resultatet är begränsat för icke betalande användare men ger ändå en bra överblick).

    4. Undersök dina konkurrenter
    Ta reda på vilka sociala nätverk som dina konkurrenter använder sig av, undersök var deras inlägg och innehåll delas och kopiera det som ger dom ett bra resultat. Det kommer med största sannolikhet fungera även för dig.

    Även detta kan göras via ovan nämnda Buzzsumo. Sök bara på konkurrenters webbsidor istället för dig egen.

    5. Ha tålamod
    Sista punkten är mer av en uppmaning än ett tips. När du arbetar med att få fler följare på sociala medier krävs det tålamod och fokus. Efter att ha följt de 4 första punkterna så kommer du med största sannolikhet att ha en bättre förståelse för var dina kunder befinner sig och förhoppningsvis har du valt ett eller ett par nätverk att satsa på. Detta är tyvärr bara förarbetet, nu måste du vara aktiv i dessa kanaler och skapa innehåll – gör du det kontinuerligt och uthålligt kommer du så småningom att se ett resultat.

    Gilla Noterat.nu på Facebook:


    FacebookTwitter
    Av Richard Gustaf
    richard@noterat.nu

    Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

    Donera
    Ämnen:
    Videoannons

    Smart videoannons: lögndetektor ställer obekväma frågor medan folk testkör ny bil


    Digital Marknadsföring

    Digital marknadsföring: 5 saker du bör undvika för att inte slösa bort dina pengar


    Top