FacebookTwitter

Heta Ämnen:

Gilla Noterat.nu:

Digitala trender 2016: Vi förbereder dig för framtiden

Datum 2016.04.23
Digitala trender

Gilla Noterat.nu på Facebook:

Digitala trender påverkar idag alla. Från att främst ha varit något som diskuterades flitigt i marknadsföringskretsar har det digitala börjat ta allt mer plats i vår vardag.

När vi skriver om digitala trender 2016 har vi valt att dela upp dessa i två huvudkategorier, de som främst påverkar marknadsförings- annonsbranschen och de som påverkar vår vardag. Vi ber om ursäkt för ”svengelskan” men många av de engelska orden som artikeln behandlar används idag i Sverige.

Digitala marknadsföringstrender

2016 är ett spännande år för alla som arbetar med marknadsföring, att hänga med i utvecklingen kommer att vara a och o för de som vill fortsätta vara relevanta.

Big data, datadriven marknadsföring och realtids data
Kreativ marknadsföring i all ära men den moderna marknadsföraren måste idag lära sig att hantera data. Allt fler inser nyttan av att analysera stora datamängder och agera utifrån de insikter den ger. Den som verkligen vill ligga i framkant av utvecklingen analyserar och agerar i realtid.

Programmatic
Automatiska annonsköp, även kallat programmatic, är det nya svarta i annonsbranschen. Idag kan du låta maskiner förhandla och köpa annonser åt dig – något som både effektiviserar processen och sänker personalkostnader.

Mobile first
Mobilt surfande fortsätter att öka. För några år sedan pratades det om att alla företag och publicister måste ha en mobilanpassad webbsida. Idag är det vitalt, trenden har gått så långt att utvecklare måste tänka ”mobile first” och utgå från mobilversionen när de bygger en webbsida.

AdBlockers
Allt fler använder AdBlockers i sina webbläsare. Detta kommer att påverka display-annonseringen, ställa mediabranschen inför nya utmaningar och höja kraven på marknadsförare. Samtliga punkterna nedan är ett resultat av just detta.

Innehållsmarknadsföring (content marketing)
Content marketing har varit på agendan under några år nu men är i allra högsta grad en fortsatt trend. Meddelandet från konsumenterna är tydligt, många är trött på flashiga annonser – om du vill nå oss får du anstränga dig lite. Reklam inbäddat i ett givande innehåll bygger trovärdighet och en relation med din målgrupp.

Videoannonsering
Videoannonsering är inte längre bara tillgängligt för de fåtal företag som har råd att annonsera på TV. Det största videoplattformarna finns numera online vilket ökar tillgängligheten för små- och medelstora företag att nyttja mediet. Dessutom flyttar många större företag över delar av sin TV-budget online.

Influencers
Stora (blogg)nätverk är förlegade. Idag satsar många varumärken, framgångsrikt, på långsiktiga partnerskap med så kallade influencer – individer som når ut till många människor, i olika kanaler, och har en nära relation till sina följare. Detta kan komma att innebära problem för ”mellanhänder” så som Instagram, YouTube och Facebook.

Digitala trender i vardagen

Fler och fler har tillgång till internet och allt fler tjänster och produkter är idag, på ett eller annat sätt, uppkopplade. Detta har lett till att digitala trender i allt större utsträckning påverkar vår vardag.

Artificiell Intelligens och Machine learning
Vi har tidigare skrivit om hur artificiell intelligens kommer att förändra arbetsmarknaden och tipsat om sidor för dig som vill lära dig programmera i syfte att framtidssäkra din karriär. 2016 är definitivt året som AI-teknik slår igenom på allvar. Maskiner och programvaror kan idag lära sig att se beteendemönster i sin omgivning och ta intelligenta beslut.

Internet of Things (IoT)
Med Internet of Things, IoT, menas föremål som på ett eller annat sätt är uppkopplade mot internet. Exempel på dessa är hushållsapparater, accessoarer, kläder, fordon och byggnader. Det är vanligt att företag marknadsför dessa som ”smarta”.

Virtual Reality
Virtual Reality är kortfattat en virtuell miljö där användaren upplever sig vara och agera. Tekniken kan användas för bland annat utbildning, träning, sjukvård, design, konstruktion, forskning och spel. I spelbranschen har VR-tekniken redan nått oss konsumenter och det finns idag ett antal Virtual Reality headset att köpa.

Nya betalningsmetoder
Mobila plånböcker och Swish är med största sannolikhet bara början. Det finns redan människor som har opererat in chip i handen som ersätter det traditionella betalkortet.

Lämna gärna en kommentar om du anser att vi har missat något eller om du vill diskutera ovan nämnda trender.

Gilla Noterat.nu på Facebook:


FacebookTwitter
Av Richard Gustaf
richard@noterat.nu

Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

Donera
Ämnen:
Bäst betalande företag

20 tech-bolag bland de 25 bäst betalande företagen i USA


AdBlocker

Nästan 200 miljoner människor använder idag AdBlockers


Top