FacebookTwitter

Heta Ämnen:

  • Gilla Noterat.nu:

    Intervju: Antlos nordiska chef om att ta delningsekonomi till havs

    Postad i Startups Teknik
    Datum 2016.05.07
    peakfdark8tefnzvnmuz

    Gilla Noterat.nu på Facebook:

    Vi har pratat med Antlos nordiska chef, Erik Sterner, om att ta delningsekonomi till havs. Antlos startades i årsskiftet 2014/2015 och kan beskrivas som ett svensk- italienskt företag med ambition att skapa ett AirBnB för båtälskare.

    Huvudkontoret ligger i Venedig och grundarna är från området men Erik har sedan starten varit involverad i bolaget och Antlos backas idag upp av svenska investerare. Konceptet känns igen från jättarna Uber och AirBnB – Antlos vill koppla ihop lokala båtägare med resenärer som är sugna på att spendera sin semester till havs. Företaget strävar efter att båtsemestern ska vara tillgänglig för alla, till ett attraktivt pris. I dagsläget har Antlos anslutna båtägare i Medelhavet, Karibien och Sverige – ambitionen är att växa globalt!

    Hej Erik! Vad kul att du ville prata med oss. Berätta lite mer om bakgrunden till att ni startade Antlos och hur kom ni fram till att det fanns ett behov av tjänsten?

    – Bakgrunden är dels ett intresse för teknik och delningsekonomi men även ett intresse för både havet och båtar. AirBnb har lyckats med ett liknande koncept för boende och Uber för bilar och transport. Det var tydligt att det fanns en öppen och spännande marknad för båtar och där föddes idéen om Antlos. I teamet finns erfarenhet från teknisk utveckling, delningsekonomi och segling – det sistnämnda är inte helt ovanligt i Venedig, där företagets huvudkontor finns. Att hyra båt och åka på båtsemester är knappast någon nyhet och det är redan idag stort i många länder. Människors beteende kring semestrar och resande håller dock på att ändras, det är det vi har försökt dra nytta av genom att vara bland de första aktörerna som erbjuder en ny tjänst i detta segment.

    Leverera din bästa ”hiss-pitch”, hur skulle du beskriva Antlos tjänst kortfattat?

    – Det får jag ofta göra på olika events och möten, kortfattat så är Antlos en plattform som kopplar samman privata båtägare med kunder som är på jakt efter en båtsemester. Företaget har som ambition att göra riktiga båtsemestrar, med en lokal skipper, tillgängligt för alla och till ett överkomligt pris. Vi tar inte ut några stora avgifter och det är för skippers och båtägare helt fritt att lägga upp sitt erbjudande på vår plattform.

    Ni förmedlade under 2015 cirka 100 bokningar. Vilken feedback har ni fått från beställare och skippers?

    – Feedbacken har varit väldigt bra, kvalitet är ett tungt ledord och förra året hade vi möjlighet att jobba på ett sätt som innebar att vi kom väldigt nära både våra skippers och kunder. För att det ska fungera även i framtiden är återkommande kunderna ett extremt viktigt element som bygger upp en stark grund för oss att stå på. Vi har märkt att skippers pratar väldigt mycket med varandra och har under året nästintill dubblat antal erbjudanden. Så visst finns det en positiv stämning kring oss!

    Många av de framgångsrika ”delningsekonomi”-tjänsterna, som tidigare nämnda AirBnB och Uber, fokuserar på att leverera nödvändigheter (boende och transport) på ett smidigt sätt till ett attraktivt pris. Ert fokus är istället ett segment som av många skulle betrakta som nöjes- eller till och med lyxkonsumtion. Vad ser ni som den största utmaningen med att ge sig in på denna marknad?

    – Det är såklart en utmaning men också en spännande resa! Delningsekonomi bygger delvis på kvantitet men samtidigt som man måste leverera kvalitet för att överleva. Det har varit likadant för AirBnB och Uber. Klart är att det krävs det x antal bokningar för att nå en hög lönsamhet, för att åstadkomma detta vill vi på Antlos ta bort lyx-stämpeln kring båtsemestern.
    Vi förmedlar en genuin helhetsupplevelse till ett förmånligt pris.
    Vad är det som säger att familjen som åker till Mallorca en vecka i sommar inte kan bo på en båt och åka runt istället för att bo på ett hotell? Eller, för den delen, vännerna som åker till Ibiza?
    Största utmaningen för oss är att omvandla ett invant beteende och skapa ett nytt. Vi erbjuder en fantastisk tjänst och har redan upplevt att våra kunder gärna kommer tillbaka till oss.

    Om vi återigen jämför med AirBnB och Uber så har de fokuserat på storstäder där människor är vana vid att använda teknik i sin vardag. Har ni märkt av några svårigheter med att ansluta ”den lokala båtägaren”, på mindre turistorter, till er tjänst på grund av begränsade tekniska kunskaper?

    – Både ja och nej, skippers och båtägare är ett fantastiskt roligt folk. Ett problem var i början att många skippers, som ju är ute på havet, inte alltid var uppkopplade och det kunde dröja flera dagar innan vi fick något svar. Efter ett tag förändrades dock detta, det började rulla på av sig själv och nu är de extremt snabba på att tipsa varandra om nya och heta tjänster.
    Skippers älskar att vara ute på havet men även att visa upp sina guldpärlor för gästerna.
    Varje gång vi valt att rikta in oss mot ett nytt resmål, en ny marknad, så har det visserligen krävts hårt arbete i början för att få ett fäste och rekrytera nya båtägare, men jag tror inte det finns några genvägar. En sak som har hjälpt är att plattformen är väldigt användarvänlig och att om de har de haft några frågor så har vi alltid funnit där för dem!

    Kan du dela med dig av era planer för framtiden. Kommer fokus framöver att ligga på att marknadsföra tjänsten, för att öka antalet användare och skippers, eller har ni även planer på att utveckla den tekniska plattformen ytterligare?

    – Framtiden är spännande! Vi är ödmjuka samtidigt som vi gör allt vi kan för att nå våra mål. Just nu så siktar vi på att vara redo för en ny investeringsrunda efter sommaren, vår största hittills. Efter det är det inte omöjligt att vi flyttar och öppnar kontor lite närmare våra största målgrupper. Viktigast för oss just nu är att vi når våra mål när det kommer till bokningar och användare, för vi växer med flera nya skippers varje vecka!

    När det kommer till vår tekniska plattformen så är den redan välutvecklad, vi har nyligen släppt Travel Credits, ett fördelaktigt sätt att bjuda in dina vänner då du belönas med pengar som du kan spendera på din nästa bokning. Vi ligger även steget före t.ex. AirBnB när det kommer till möjligheten att dela upp betalningen mellan resenärerna, vilket vi tyckte var en både logisk och viktig funktion när vi utvecklade konceptet. Inom den närmsta tiden kommer vi att uppdatera vår sökfunktion och göra det ännu lättare för våra gäster att hitta sin drömsemester!

    Vi tackar Erik för en trevlig pratstund och ser med spänning fram emot att följa Antlos resa!

    Se hur Antlos plattform är uppbyggd:

    Gilla Noterat.nu på Facebook:


    FacebookTwitter
    Av Richard Gustaf
    richard@noterat.nu

    Gillar du våra artiklar? Donera gärna valfritt belopp för att hjälpa Noterat.nu att utvecklas och överleva. Tack på förhand!

    Donera
    YouTube TV

    YouTube ryktas bygga en streamingtjänst för kabel-TV


    Windows 10

    Den 29 juli börjar Microsoft att ta betalt för Windows 10


    Top